måndag 23 maj 2011

Måndags fika

Hej svejs !

Idag bjuder jag er på lite måndags fika ;)

Sirpas Rulltårta

4     ägg
2 dl socker
1.5 dl potatis mjöl
1-2 tsk vaniljsocker

1. Vispa socker och ägg pösigt.
2. Blanda torra ingredienserna.
3. Sila ner dom i äggsmeten och
vänd ner dom försiktigt med en vanlig
hand visp.

Fyllning :

200 g philadelphia ost
1 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker

1. Vispa till ett mjukkräm. Vispa 1 dl vispgrädde
för sig och blanda försiktigt ner den i ostkrämen.

2. Bre ut ostkrämen på  den avsvalnade rulltårts botten.
I den här rulltårtan tog jag hackad mango choklad.
Kan vara gott att ta t.e.x mangopure också(barnmat)
utöver chokladeden då man får mer smak av mango.

Annars brukar jag variera med frysta bär som jag bara
strör över ostkrämen , hallon/jordgubbs sylt, färska
jordgubbar mm...

3.  Rulla ihop rulltårtan och frys ner den. Då får ni en
härlig och kall sommar fika/ Glastårta/efterrätt.

Lycka Till !


Tack att ni tittar in både gamla och nya bekantskaper!
Jag blir glad och jag  hoppas att kunna inspirera er ;)
Ha en fin dag och start på den nya veckan!
En varm Kram

27 kommentarer:

Unknown sa...

Tack för fikapausen det smakade bra ;).
Som du vet är jag ju lite av en fikanörd så lite nya recept är alltid välkommet och din rulltårta låter väldigt god med ostkrämen.
Ha de gott, kramar Ing-Britt

Tina sa...

Den ska jag ta efter min lunch strax, tack.
Hallongrottor, mums.

kram på dig/Tina

Vintage House sa...

Hej
Här var det oxå fika:)
låter härligt gott måste testa någon dag!
ha en skön dag
kram
sandra

hemma hos lilla mej sa...

Låter kanonsmarrigt.Tack snälla för receptet.Ha en fin dag.Kraaam Rita ♥

dagdrömmar i vitt sa...

Låter fantastiskt gott, älskar allt som är sött och mjukt.:)
Ska definitivt baka den!!
Önskar dig en fortsatt skön dag.
Kramkram / Nettan

Husprojekt Drömhus sa...

smarrigt smarrigt & tankar går till att fika hos mormor.. MYSIGT!! rulltårta & hallongrottor, får prova snart! :)

Kram & ha en finfin vecka,
Tiina

Unknown sa...

Hej!

Åh det såg ju fantastiskt gott ut, hoppas vi kan ta den där fikan snart.

Själv ligger jag i magsjuka. Så vi får väl tyvärr skjuta på träffen igen, tråkigt.

Ha en fin måndag!
Kram Johanna

Maria - Villa Krutbruket sa...

Så mycket gott!!!! Kram Maria

Fröken Agnes sa...

Hej!

Så mycket gott och fint dukat! Jag hade gärna kommit förbi på en fika hos dig;))

Ha en fortsatt fin dag!

Kram Jenny

Fågel Blå sa...

MMMMM låter fantastiskt gott!!!!
Nu blev jag så sugen att jag går ner och tar lite fika jag också!!!
Kramar Kathrine

♥ Villa Tretton ♥ sa...

Åhh så gott det ser ut..mmm..:-)

Önskar dig en fin dag
Kraam Susanne

Mitt lyckliga lantliv ♥ sa...

Det receptet skrevs genast ned i min receptbok. Låter som en perfekt kaka att ha i frysen i sommar att bjuda på när man får oväntat besök. :)

Ha det gott!
Kram Jeanette

fröken knopp sa...

Mmmm...ser underbart gott ut..:)

Varmas´te Kramarna Elin

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej
Åh va smaskigt det ser ut.
Dina bakverk så alltid så perfekta ut :)
Ha en fin kväll.
Kram
Jessica

ANETTESHUS.COM sa...

Mmmm ... både ser og høres kjempe-godt ut!

Takk for hyggelig hilsen:)) Ha en super ny uke!

KLEM KLEM
Anette:)

Vilmas Hus sa...

Mums så gott med fika! Idag har vi varit i Hjo på fika och lek. Vore jätteskoj om du kom förbi butiken. Har öppet följande denna vecka: Ons 16-18, Tors 10-18, Fre 10-18 och lör 10-13 (lunch 13-14).

Ha en fin kväll!
Kram Charlotte

Madame Edith sa...

Åh, där hade jag mer än gärna slagit mig ner och tagit en god fika!

Kram/M

Anonym sa...

Hej Sirpa!
Första kommentaren från mig... Du har alltid så fantastiska bakverk, detta såg ju helt otroligt gott ut, rulltårtan ska jag absolut prova. Det låter gott med färska bär i krämen!!!
Hälsn Pernilla M

Norr om Köpenhamn sa...

Mmmmm, vad det ser mumsigt ut! Fika är jag alltid med på ;o)
Det är härligt nu när man kan börja plocka in rabarbern och göra paj. Den bästa pajen enligt mig ;o)

Ha en skön kväll och tisdag imorgon!
Kramar
Ulrika

Bella sa...

Mmmm... så gott det ser ut !!

Trevlig blogg du har, hittade hit av en slump, men kommer absolut tillbaka :)

Hoppas du haft en bra start på veckan.

Kram Bella

Lilla Lycksta sa...

Åh vad gott fikabrödet ser ut. Jag som hade tänkt sluta med sånt sött och gott! Ditt kök ser så hemtrevligt och verkar ha en sådan varm atmosfär. Ha det gott.

Kram Camilla

A House With A View sa...

Tack för tipset!! Ser helt underbart gott ut!! Och du får som vanligt till det så inbjudande i din blogg :))) Vackra och tilltalande foton!! Och så himla fin sängen blev efter lite vit färg i tidigare inlägg, heeelt kanon!!!

Kraaaaaaaaaaaaaaam aka

Lilla Blanka sa...

Hej goa Sirpa!

Förlåt att jag är så dålig på att kommentera tillbaks... ♥

Åh det ser såå gott ut, tack för receptet!!!

Stor kram
Mia

Lilla Blanka sa...

PS nej jag träffade tyvärr inte Marie på Ledreborg i år, hon gick på fredagen och jag (och Mia - Rummet för välbefinnande) gick på lördagen.

Kraaaam

Jenny sa...

Hej Sirpa!
Mmm vad smarrigt, tack för fikat;)

Nu blev jag nyfiken på vad det är för en byrå du hittat, du visar väl på bloggen?? :)

Ja, jag har börjat grundmåla skänken ikväll, det ska bli kul att se den helt vit sen!

Ha en trevlig vecka!

Halein Jenny

LantlivsAnette sa...

Nämen såå smarrigt fika !! Tack för receptet också, det måste provas..
Såå fina bilder också..Ha nu en toppendag
Kraaam Anette

Stina sa...

Mums, så gott!:-) Kram Stina