söndag 20 mars 2011

Söndags Tips


Till en God Fika !

Muffins formarna kommer från Åhlens .
Köppte dom förra året och har bara haft
dom . Dom är nästan så fina att man inte
vill använda dom ...

God Morgon !

Här tänkte jag tipsa er om en god Söndags Fika !
Jag har utgått från Leilas Recept men har lite svårt
att bara göra så som det står i receptet .
" One more slice " har ni grundreceptet men här får
ni mitt som är ändrat med små ändringar .

Blondies

300 g mjukt smör
2 dl strösocker
3 dl rörsocker
1 msk vaniljsocker
6 ekologiska ägg
7 1/2 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 tsk salt
kardemumma stötta , efter smaken .
Jag tog nog c. 1 msk .
 ( lite mindre salt går också bra )
300 g vit kvalitets choklad .
Men jag brukar ta Odenses


1. Sätt ugnen på 175 grader .
2. Vispa smör, strösocker, rörsocker och vaniljsocker
vitt och krämigt, rör ner ett ägg i taget .
3. Blanda vetemjöl, bakpulver, kardemumma, salt och
vänd ner i smeten.
4. Hacka chokladen grovt och blanda ner i smeten.
5. Lägg ett bakplåtspapper i botten av en ugnsplåt med
kant och fyll med smet. Strö över hallon eller andra bär.
Jag har även tagit blåbär.
Och använd muffinsformar .
6. Grädda cirka 25 minuter. Men det kan variera om du
har plåt, muffinsformar och frysta bär.
Har även bakat dom här som Glutenfria. Med Sembers
Fin Mix och det har blivit jätte bra.
Man kan ha dom något mindre i ugnen  när det är
Glutenfritt .
Lycka Till !

Ha en fin söndag allihopa !

Kramar Sirpa

22 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

Gomorron ! Åååååbara så söta formar.Tack snälla för receptet.Bara så skoj att prova nya .Önskar dej en skön söndag.Varm kram Rita ♥

Fågel Blå sa...

Godmorgon!!!!
Åhh det låter smarrigt kanske man skulle pröva!
Snygga formar!!!!
Och Vågen så fin!
Ha en fin Söndag!
Kram kathrine

Prinsesse Elin sa...

Hei på deg

God morgen. Jeg surfer rundt på bloggene og detter inn her hos deg. For en vakker blogg. Her kommer jeg tilbake:)

Ha en fin fin dag.

Klemmer fra Elin:)

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vad du är duktig på och baka, gissar att din familj jublar. Helgen har varit både ris och ros, maken har ett elakt ryggskott, eller en nerv som ligger i kläm. Satt på akuten över 7 timmar igår för och få lite bra piller. Men idag är det bättre, så det finns bra piller!
Ha en skön söndag vännen
Kramar
AnnaMaria

Unknown sa...

Godmårgon!
Ser riktigt smarrigt ut det där, härliga formar.
Önskar dig en skön söndag, kram Ing-Britt

♥ Vårt lilla bo ♥ sa...

Tack för det smaskiga receptet!
Vilka ljuvliga formar!

Ha en fin söndag!
Kram Annica

Unknown sa...

Hej vännen!
Söta formar, är de svåra att ta bort när man ska äta dem tro? Ser jättegott ut, mmmm.

Här pågår övertalning föräldrar att åka till Stellas lekland....

Underläggen är köpta på Hem och hobby, så de var billiga, men jag gillade dem.

Ha en fin dag och hälsa du med!
Kram Anna

Mina drömmars hus sa...

Vilka otroligt fina formar....
Vad du är duktig på att baka!!
Ha en riktigt skön söndag, hoppas solen lyser hos dig.
AC

Tina - www.Vintage-Blog.dk sa...

mmmm ser godt ud - har godt set de små fine æsker til kager - men lurede på om det gik at bage i dem og det kan jeg jo se det gør ;o)
Håber du får en dejlig søndag.
Klem Tina
PS. jeg har i øjeblikket en give-away på min blog - hvis du har lyst at være med finder du den her: http://vintage-blog.dk/2011/03/paske-give-away-lodtraekning-10-april/

Marie sa...

Så mumsiga muffins du bakat, får nog pröva o göra någon dag.....o vilken snygg våg, vill ha :) önskar dig en fortsatt trevlig söndag, kram

FruNeroLindström sa...

De där bilderna får mig att dregla.
Men snart är köket redo att börja bakas i.
Hoppas du får en underbar söndag med mycket sol,
Kram

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej
Va kul att du tycker det.
Detta inspirerade tips från dig ska minsann provas.
Ha en superskön vår-söndag.
Kram
Jessica

A House With A View sa...

Guuuud så gott det där såg ut och vilka himla fina formar!!!! Jag är verkligen usel på att baka, blir ofta helt misslyckat, suck... Men skam den som ger sig, med jämna mellanrum provar jag lyckan igen :))

Kraaaaaaaaaaaaaaaaaam aka

rustik charm sa...

Men ddet där såg riktigt mumsigt ut:)Och formarna var ju jättefina.

Ha en härlig dag.
Kram Kristina

Unknown sa...

Vilka härliga muffinsformar och kakan i ser ju ljuvligt god ut.

Den gamla vågen va ju bara såå fin.

Ha en härlig dag
Kram Johanna

Fröken Agnes sa...

Hej vännen!

Vad du är duktig! Bakar och donar, jag blir så impad Sirpa! Så fina muffinsformar och vad din våg är underbar :)) En sån skulle jag gärna vilja ha :)

Hoppas du har en fin söndag!

Kram Jenny

Zinkhjärtat ♥ sa...

Hej!
Det där ser underbart gott ut! Håller med dig om formarna - de är verkligen jättegulliga:)
Tack för receptet - ska absolut provas här hemma.
Stor Kram Annelie ♥

Anne Lorys sa...

That looks so delicious!
And oh my goodness, that scale is just fabulous!

Have a beautiful Sunday,
Anne

ansku sa...

Heips Sirpa,

Nyss hemkommen från pompdelux partyt, handlade ännu mer kläder :) Dom har såååå fina kläder, synd bara att storlekarna börjar på 80.

Ååå jag skäms för jag är så dålig på att svara på kommentarer.. tror du fråga en gång ang min flytt till Sverige. Är från Kalajoki, men innan jag flyttade hit bodde jag 8 år i Oulu och nästan 1 år i Raahe. Kan fortfarande sakna mitt gamla jobb som ssk på OYS.

Visst är de ledsamt att bo så långt ifrån släkten plus att man har massor med goda vänner i Finland!

Vart i Finland kommer du ifrån ?

Kram Ansku

fem barns mamma sa...

God kväll!

Ser mumsigt ut, har inte bakat idag, kände att jag jobbade hårt i köket igår:-)
Fast mumsig frukost blev det såklart! Men det var smidigt med lunch på MC = ingen disk!!!!

Vi hittade en ny vän till köket, men den kunde inte följa med hem idag, får fortsätta att diska för hand nån vecka till;-)

Kram, kram

♥ Villa Tretton ♥ sa...

Ser uunderbart gott ut..mums:)

Ha en fin kväll
Kram Susanne

LOPPISLIV sa...

Vilka underbart söta bakformar, och det ser mumsigt gott ut minsann, har skrivit upp receptet nu, tack för att du delar med dig. Ohhh en sån vacker våg på sista bilden, helt ljuvlig....Kramis P